Komentářů
  • Škola tejpování
  • TRUP/ZÁDA

12. Díl - Kineziotaping bránice

Tejpování nemusíme využívat jen v případě, že nás bolí kotník nebo máme natažený sval. Kineziotejpy mají využití mnohem širší – mohou například účinně podpořit dýchání a pomoci nám v případě nepříjemného píchání v boku. A právě na kineziotejping bránice a aplikaci při píchání v boku se zaměříme v dnešním pokračování našeho pravidelného seriálu. Naší bránici většinou věnujeme mnohem menší pozornost než tomu, v jakých botách poběžíme. Nutno říci, že ke své škodě. Bránice je totiž hlavním dýchacím svalem a právě dýchání je při běhu limitujícím faktorem číslo jedna, protože zajišťuje transport životadárného kyslíku do pracujících svalů.

12_1Jak podpořit funkci bránice ? Kineziotejp bránice se lepí v místě, kde se bránice upíná na hrudník (tj. v oblasti dolních žeber) a přechází v břišní stěnu. Má funkci podpůrnou a facilitační, což znamená, že nejen podpoří vlastní funkci bránice (a tedy i dýchání), ale zároveň i zlepší naše vnímání pohybu hrudníku a toho, jak vlastně dýcháme.

Obr. 1 ● První pruh tejpu odstřihneme podle velikosti našeho hrudníku – při vzpažení si změříme vzdálenost od hrudní kosti po okraj hrudníku na boku a to vše vynásobíme dvěma (tj. pro levou i pravou stranu hrudníku). Konce zaoblíme.

12_2

● Kotvení, které se tentokrát nachází nejen na konci, ale i v polovině pruhu tejpu, lepíme bez napětí na mečíkovitý výběžek (spodní konec) hrudní kosti.

● Pravou polovinu tejpu lepíme pod napětím 25–50 % tak, aby kopírovala žeberní oblouk do strany a dozadu. Konec tejpu opět lepíme bez napětí. Totéž zopakujeme na levé straně a důkladně zažehlíme rukou.

Obr. 2 ● Druhý tejp si naměříme podle šířky zad tak, aby kotvení navazovalo na kotvení tejpu z přední strany hrudníku (tyto kotvy by se měly překrývat).

● Kotvení se opět lepí bez napětí, střední část pruhu pak pod napětím 30–50 % ve výši 12. hrudního obratle v maximálním nádechu. I tuto část tejpu důkladně zažehlíme.

Kineziotejp bránice aplikujeme buď pouze na dobu sporto vního výko nu, ale můžeme jej na kůži ponechat i déle (maximálně však 4 dny).

Proč nás píchá v boku? 12_3Snad každý běžec se setkal s tím, že se při změně frekvence dýchání v okamžiku, kdy jsou energetické nároky na organismus velmi vysoké, dostaví píchání v boku. Musíme pak zmírnit tempo, v nejhorším případě dokonce zastavíme a vydýcháme se. To však zdaleka není nutné, protože i tady může výrazně pomoci kineziotejp. Tento kineziotejp je navíc skvělým doplněním dechového cvičení, strečinku či případné fyzioterapie zaměřené na hluboký stabilizační systém.

Obr. 3 a 4 Základem kineziotejpu při píchání v boku je tejp bránice, který jsme popsali na předchozí straně. K němu pak přidáme další dva pruhy na pravé straně boku, kde se problém píchání při běhu objevuje výrazně častěji. Pokud vás ale píchá vlevo, lepte stejným způsobem levou stranu hrudníku.

12_4● Připravíme si dva pruhy tejpů o délce cca 15 cm a jejich konce zaoblíme.

● L epení provádíme při vzpažené horní končetině v maximálním nádechu.

● R oztrhneme si podkladový papír uprostřed a střední část tejpu lepíme pod napětím 50 % na místo, kde se na hrudník upínají břišní svaly.

● Konce pruhů na pokožku přikládáme opět bez napětí a na závěr celý tejp důkladně zažehlíme.

I tento kineziotejp můžeme nalepit buď pouze na sportovní výkon, nebo jej ponechat na pokožce maximálně čtyři dny.

Autor článku: Bc. Miroslav Beránek

Foto:Bc. Miroslav Beránek

Více informací najdete na www.fyziomen.cz

Fotogalerie

PartneřiASK Slavia Praha
Důležité odkazyČeský atletický svazIAAFEuropean Atletics