Komentářů
  • Škola tejpování
  • KRK/RAMENA

11. Díl - Kineziotaping ramenního kloubu

Problémy s ramenním kloubem znají sportovci snad všech odvětví a nevyhýbají se ani běžcům. V dalším díle našeho seriálu se proto zaměříme právě na tento kloub a jeho stabilizaci pomocí kineziotejpů při chronických i akutních potížích. Tentokrát si ukážeme ne jednu, ale hned dvě varianty tejpování téže oblasti: 11_dil_4U první varianty kineziotejpingu si ukážeme jednoduchou aplikaci, která ramenní kloub stabilizuje, tím ho výrazně mechanicky zpevní, a díky tomu budeme lépe vnímat pohyb a také získáme větší jistotu při sportování. Druhá varianta se naopak často používá spíše v akutní fázi problémů s ramenem, při nichž se v oblasti kloubu vyskytuje otok, bolest a snížená hybnost. Prostorově vytvořená síť pokrývá větší objem svalu nebo kloubu. Při obou postupech je nutná spolupráce druhé osoby. Mechanické zpevnění kloubu Z role kineziotejpu si ustřihneme tři pruhy o délce 20–25 cm a jejich konce zaoblíme. ● OBR. 1. Kotvu tejpu nalepíme na úpon deltového svalu na paži. Poté si dáme ošetřovanou paži za tělo a střední část přikládáme pod napětím 50 % po délce přední části deltového svalu. Druhé kotvení o délce cca 5 cm opět lepíme bez napětí pod klíční kost. Poté nalepený pruh důkladně zažehlíme dlaní. 11_dil_0Kotvu druhého tejpu nalepíme na stejné místo jako v případě prvního pruhu. Poté si dlaň ošetřované paže položíme na protilehlé rameno, aby byla zadní část deltového svalu v protažení. Střed tejpu, opět pod napětím 50 %, pak lepíme právě na zadní část deltového svalu. Kotvu pruhu přiložíme bez napětí na hřeben lopatky (horní kostěná část lopatky, kterou lze nahmatat) a celý pruh zažehlíme dlaní. ● OBR. 2. Třetí pruh kineziotejpu (zelený) nalepíme shora přes hlavici ramenního kloubu. Stejně jako v případě předchozích částí, i teď lepíme kotvy tejpu bez napětí a střední část v 50% napětí. Důkladně dlaní zažehlíme. Hotový tejp můžeme na kůži ponechat buď jen po dobu příslušného sportovního výkonu, anebo i déle. Jako maximální doba aplikace se doporučují čtyři dny. 11_dil_1 Při akutních problémech ● Připravíme si dva pruhy tejpů o délce 20–25 cm. Jejich konce zaoblíme, předejdeme tak jejich třepení. ● Tejp si přehneme napůl a poté jej rozstřihneme na čtyři stejně široké pruhy. Na každém konci ponecháme cca 5 cm bez rozstřižení. ● Kotvu prvního pruhu nalepíme na úpon deltového svalu na paži. Poté si odlepíme papír z oblasti proužků a rozprostřeme je po přední ploše deltového svalu. Tuto střední část lepíme pod napětím 15–25 %. Kotvení lepíme opět bez napětí, v oblasti nad klíční kostí. ● Druhý pruh tejpu nalepíme vedle prvního stejným způsobem. Ukotvíme jej na zadní části ramenního kloubu nad hřeben lopatky (hmatná kostěná část). Vznikne nám tak prostorová síť na celém povrchu deltového svalu. Nakonec tejp důkladně zažehlíme dlaní. ● I tuto aplikaci můžeme nechat nalepenou maximálně čtyři dny. 11_dil_2 11_dil_3 Děkuji, že se můj kolega Mgr. Michalec Radim nechal zatejpovat jako model. Při specifických problémech ramenního kloubu a jak je zatejpovat se informujte u terapeuta, který provádí kineziotejpování. Autor článku: Bc. Miroslav Beránek Foto: www.Arturmasny.cz Více informací najdete na www.fyziomen.cz

Fotogalerie

PartneřiASK Slavia Praha
Důležité odkazyČeský atletický svazIAAFEuropean Atletics